Sunday, March 18, 2012

kek masam manis yg simple....

rajin plk aku nk citer sal masakan dlm blog nni eh...padahal jrg2 gak la buat kuih2 ni...maklum la xsempat n tggu rajin ckit...br la menjadi kuih aku..huhu...minggu ni rasa terluang ckit kot sbb tu sempat nk buat kek masam manis ni.....dh lama rasanya member aku ni nk rasa tapi xsempat nk buat....skrg ni barang dh lengkap so leh la aku buat kek ni....

korg nk ke resipi ni...tapi kek ni simple je..xtau la org lain buat camne...resipi ni pun aku ambik dr kak aku kat kg tu..tapi xpela aku nk share la jgk dgn korg semua...ilmu ni kita kena la share dgn org..xleh la nk simpan sorg2 kan..xgtu..hehheh....okla kat bawah ni resipi nya k...

bahan2 nya : 

1ketul butter
8biji telur
1tin susu pekat
gula2 asam - (apa org panggil pun aku lupa..huhu)
pastu biskut marie 1paket(dikisar halus)

cara membuatnya :

  1. pukul mentega dgn susu
  2. masukan telur satu persatu
  3. masukan biskut marie yg telah dikisar halus...
  4. asing kan 3 bekas.
  5. letakkan pewarna(xkirala warna apa-ikut citarasa sendiri) tapi aku letak warna hijau,pink dan biru...
  6. kukus adunan tersebut dgn cara di bawah
  7. tuangkan sedikit adunan dlm loyang 
  8. kemudian atur kan gula2 asam jarak2...xyah letak byk sgt sbb takut nti ia berair..
  9. kemudian tutup pengukus..kukus selama 5 minit..
  10. kemdian ulang blk mcm langkah 7...sehingga selesai.
  11. last sekali barula kukus sampai msk....
nila hasil kek yg aku buat...tapi xdela cantik sgt..huhu
 v
v
v
v
 v
v
v
v
;
;
;
;
 
yg ni br je msk....

 yg ni pandagan selepas di potong..heheh.yg bulat tu aku letak dlm cup kertas
sbb lebih adunan ckit...

sapa 2 yg nk cuba selamat mencuba yer...huhu

No comments:

Post a Comment